Sugárkezelés

radio2

Az ember fia nem lehet eléggé résen, mindig készen kell állni… Miután elköszöntem az Onkológiától Június 27.-én, két napra rá kaptam a telefonhívást a kórházból, hogy akkor mehetek CTre és szimulációra. Már másnap. Aztán a szimuláció után rögtön meg is kaptam az első sugárkezelés időpontját: Július 5. Ami éppen 5 napra rá volt. Ennyit a 3 hét szünetemről 🙂 Na de nem bántam, mert ha hamarabb kezdem hamarabb is lesz vége. Valamint mivel Június 27-én végül is nem kaptam kemót így a sugárkezelés kezdete közel 2.5 hétre lesz az utolsó kemoterápiás kezelés után. Tudom, most sokan kérdezitek mi az a szimuláció, minek a CT. Kezdem az elejéről.

A sugárkezelés helyi kezelés, ami azt jelenti hogy csak és kizárólag az adott területet érinti. Jelen esetben a mellet. Arra szolgál, hogy az esetlegesen fejlődő és nem észrevehető rákos sejteket elpusztítsa. A sugárkezelés lényege a nagy energiájú ionizáló sugárzás gyógyító célú alkalmazása. A sugárzás a DNS károsítása révén gátolja a sejtosztódást. A sugárkezelést un. Líneáris gyorsító (linear accelerator) géppel végzik. Ez a gép eléggé rémisztően néz ki pláne mikor az ember körül önálló életre kel de minden hiedelemmel ellentétben a kezelés nem fájdalmas, sőt egyáltalán nem lehet érezni semmit.

radio3

Linearis gyórsító sugárkezelő gép

Mivel a sugárzás az egészséges sejteket is pusztítja nagyon fontos, hogy a lehető legpontosabban határozzák meg a sugárzás területét, a szöget és a mennyiséget. Emiatt van a szimuláció. Ez egy sugárterápiát megelőző konzultáció és CT scan. Felvételeket készítenek a sugározandó területről és pontosan meghatározzák a sugárzás szögét és mennyiségét. Ezek alapján készítik el a sugárkezelési tervet. Ez a gyakorlatban úgy történt, hogy le kellett feküdnöm a CT gép ágyára ahol külön tartó volt a fejemnek és a két karomnak. Csak deréktől felfele kellett levennem a ruhámat. Hanyatt feküdtem, a két karomat a fejem fölé kellett tennem a tartókba és olyan pózt kellett felvennem, hogy a lehető legkényelmesebben feküdjek. Ez azért volt fontos, mert miután kényelmesen elhelyezkedtem lemérték a pozíciót és ugyanebben a pozícióban kell majd feküdnöm minden egyes kezelésen. Ha kicsit is elmozdulok fennáll a veszélye, hogy a sugarak olyan területet is érintenek amelyet nem kellene, valamint a kijelölt területet nem olyan mértékben érintik ahogy azt kellene. A precizítást az is mutatta, hogy a légzésemet és az ezzel együtt járó hasi fel-le mozgást is mérték. Minden számít. Szóval miután meglett a kényelmes pozíció az orvos levette a méreteket majd a CTvel készítettek pár felvételt. Majd megkaptam a kis tetkóimat: apró jelöléseket rajzolnak a bőrre ami alapján beállítják majd a gépet és 3-4 helyen apró alíg látható pontokat tetoválnak (ez valóban tetoválás). Ezek a pontok lesznek a sugárkezelő gép segítségére a kezelendő terület meghatározásánál. Az egész procedúra nem tartott 30 percnél tovább. Azért őszintén bevallom a tetoválás nem volt kellemes és el is vette a kedvemet attól, hogy valaha tetkóm legyen 🙂

Az első sugárkezelésre kissé izgulva érkeztem. Olvastam róla, elméletben tudtam mire számítsak de tartottam tőle, főleg mivel nem hittem el, hogy nem érzek semmit. A gépet sem láttam még addig csak képen és eléggé letaglózott a látvány mikor ott álltam előtte… hatalmas és rémisztő szerkezet. De nagyon profinak nézett ki. Mindenki nagyon kedves volt. Elmagyarázták részletesen mi fog történni és megmutatták azt a szobát is ahonnan a gépet irányítják. Mintha a NASA egyik részlegében lennék 🙂 Monitorok, gombok, kezelők, távirányítók, kamerák minden volt. Elmagyarázták, hogy az első kezelés tovább fog tartani, mivel mindent többször is leellenőriznek de maga a sugárzás csak kétszer 30 másodperc. A sugárkezelés ideje alatt ők nem lesznek a helyiségben hanem innen a kezelőből figyelnek. Engem 3 kamera figyel és hallanak is szóval akármi gondom van azonnal tudnak reagálni. Ezután deréktől felfelé le kellett vetkőznöm, kaptam egy köpenyt és mehettem a tett helyszínére. Miután lefeküdtem és levettem a köpenyt elkezdődött a méregetés. Újabb jelölések a bőrömön és ellenőrizték a koordinátákat, beállítás szögeit mindent. A gép közben több felvételt is készített a kezelendő területről (ezt csak az első alkalommal kell elvégezni). Majd közel 20 perc után készen álltunk az első sugárkezelésre.

Mindenki kiment a szobából és egyedül maradtam a hatalmas géppel akivel jobb lesz mihamarabb összehaverkodni mivel elég sűrűn fogunk találkozni. Nem mozdulhattam meg de kényelmesen feküdtem: hanyatt, kezeim a fejem fölött nyugalomban, fejem kissé jobbra fordítva. Aludni is tudnék így. De nem most. Most túl izgatott voltam a történések miatt. Egyszer csak a vörös lámpa kigyulladt és a gép életre kelt. A hatalmas “feje” átfordult a bal oldalamra majd megállt. Rövid kattanó hang majd egy zúgó hang következett. Ez volt az első 30 másodperces sugarazás. Feszültem figyeltem vajon érzek e valamit. Semmi. A gép újra kattant és újra életre kelt: átvándorolt a jobb oldalamra egészen közel a fejemnél állt meg. Teljesen közelről láthattam, de semmit nem láttam mégsem abból amit csinált. Újabb zúgó hang, a második 30 másodperc. Semmi fájdalom, semmi bizsergés semmi érzés. Semmi.

radio1

Majd nyílt az ajtó, jöttek az asszisztensek és megdícsértek meg gratuláltak, hogy túl vagyok az elsőn:-) Kelhettem is fel mehettem haza. Alig hittem el:-) Se tű, se szúrás, se fájdalom. Bevallom a 6 hónap kemó után határozottan felüdülés volt és teljesen megnyugodtam. A doki azért elmondta, hogy az első kb két hét teljesen oké de utána várhatóak mellékhatások főképpen bőrégés, irritáció, viszketés és extrém fáradtság. Meglátjuk. A vitaminstratégiámat továbbra is tartom és a bőrömre is kaptam egy krémet amit napi kétszer kell használni. Ha nem segít még mindig ott van a kókuszolaj és az aloe vera. Nem aggódok emiatt. A kemó után erős méregtelenítésbe kezdtem, bevontam a “seregbe” a búzafűlevet, csalánteát tripla mennyiségben és elkezdtem az új életmódomat már ami az étkezést illeti: semmi tejtermék és semmi hús. Sok zöldség és gyümölcs. Van motivációm. Aki egyszer egy rákos betegségen és ezeken a kezeléseken keresztülmegy soha többé nem vágyik rá és még a lehetőségét is megpróbálja elkerülni. Engem sem kellett győzködni. Megtanultam, hogy az egészségem mindenekelőtt van és ezért tenni kell. Ma lesz a 6. sugárkezelés és jól vagyok. Bőrömön semmi jele és a fáradtság is csak a megszokott, nem lett rosszabb. Fokozatosan nyerem vissza az erőmet de az út még hosszú. Lépésenként kell haladni. Már csak ( és nem “Még” !!! ) 27 kezelés vár rám és lezárul egy közel egy éve tartó rémálom.

 

 

 

Reklámok

4 thoughts on “Sugárkezelés

  1. Üdvözlöm!
    Figyelmesen olvastam és olvasom a bejegyzéseit .Nagyon sokat segít nekem. Én a második kemó kezelésen vagyok túl.Nehezen viselem a mellékhatásokat. 22 évvel ezelőtt műtöttek meg először akkor “csak” sugár kezelést kaptam. Most kiújult és agresszívabban ezért a kemó.
    Az Ön által használt és ajánlott vitaminokat beszereztem és szedem de így is nehéz.
    Nagyon csodálatos, hogy ilyen figyelemmel vannak/ voltak Ön iránt a kórházban. Az én tapasztalatom nagyon más. Kérdeztem az onkológus orvosomat a mellék hatásoktól annyi információt kaptam, hogy egy kis hányinger nem több.Rákérdeztem az étrend kiegészítőkre, vitaminokra mivel lehet könnyebben elviselni, válasz azt csinálok amit akarok. Így találtam Önre aminek nagyon megörültem.
    A kemónál sem kapok több figyelmet itt csak a véreredmény számít és kész. Felületesen megkérdezik ,hogy érzem magam de válaszra nem kíváncsiak.Onkológusom annyit mondott ha van mellékhatás akkor hatás is van.Ez nagyon megnyugtató.
    A beadásánál itt nincs műszer bekötik aztán időközönként jön a nővér megkérdezi minden rendben van e és már oda is van.
    Kezelés során egy szobába vagyunk nyolcan, három ágy és öt fotel érkezési sorrendbe ki hol foglalja el a helyét. Olyan amit Ön is leírt odafigyelés, vérnyomás mérés, információk én nem tapasztaltam.Itt csak a véreredmény legyen jó és mehetsz.
    Ezt az egészet elviselni átesni rajta nehéz feladat, nem megoldhatatlan de nagy kitartást kíván.
    Köszönöm, jó egészséget és kitartást kívánok!

    Kedvelik 1 személy

  2. Nagyon köszönöm Éva a kedves szavait és hogy olvassa a blogot. Sajnálattal olvasom az egészségügyet érintő tapasztalatait, sajnos ez nem segít az amúgy is nehéz harcban, ahol kiemelten fontos lenne mind az orvosok mind a nővérek megfelelő hozzáállása (tisztelet a kivételnek). Remélem mielőbb eljut a nyugati szemlélet Magyarországra is. Amit tudunk tenni, hogy “kezünkbe vesszük” a sorsunkat és támogatjuk a szervezetünket a harcban. Örömmel olvasom, hogy hasznosnak találja a tanácsokat a vitaminokról és használja őket. Közel 7 hónap kezelésekkel teli időszakokkal a hátam mögött hiszem, hogy ez a “stratégia” segített abban, hogy viszonylag “normális” életet tudok élni és a szervezetem hálás a segítségért. Kívánok Önnek sok sok erőt és kitartást valamint mielőbbi gyógyulást!

    Kedvelés

    • Én egy éves saját tapasztalattal olvastam a blogot, és a hozzászólást.Az én mellrákomat csak én vettem észre,előtte fél évvel voltam mammográfián-semmi nem látszott..Nagyon pici volt a daganat 5mm-alatt.így kivették a daganatot, és 1 nyirokcsomót a műtétkor, ami negatív volt.Ennek ellenére sugárzást kaptam 33-at,és el kellett kezdeni a napi 1 hormontabletta szedését 5 évig,aminek a a neve Atrocela..Mivel szerencsémre nem szedek semmi más gyógyszert, így ezt a tablettát már 1éve szedem,az ösztrogén termelést gátolja.Nekem is ösztrogén szövettani volt a daganatom.Nekem a sugárzás alatt semmilyen vitamint nem engedett szedni az onkoradiológus orvosom, mert hogy az rontaná a sugár hatását.Azóta félévente vizsgálaton estem át, és szerencsére negatív a jelenlegi állapotom.Az elkeserített, hogy itt olvastam, hogy kiújulhat.Próbálok reménykedni,hogy talán meggyógyultam.Én is rengeteg gyümölcsöt, zöldséget eszem, saját magam főzök, semmi tartósító,ill. izfokozó szert nem használok.

      Kedvelik 1 személy

  3. Kedves Éva köszönöm, hogy megosztotta a tapasztalatait. Sok magyar sorstársamtól hallottam, hogy ott gyakran ellenzik az orvosok a vitaminok szedését. Ugyanakkor tudok olyanról is, ahol meg kifejezetten támogatják. Sajnálatos ez az ellentmondás annál is inkább, mivel a nyugati országokban – mint ahogy itt is ahol én élek – külön felhívják a figyelmünket, hogy támogassuk a szervezetünket a harcban vitaminokkal enzimekkel. Természetesen mindent részletesen egyeztetni kell az orvosokkal. Én bevallom annak ellenére, hogy az orvosaim minden egyes vitaminról, teáról és enzimről tudnak saját kutatásaim alapján döntöttem arról, hogy mit és mennyit szedek. Hálás vagyok nekik azért, hogy nem csak támogattak de meg is erősítettek abban, hogy jó az irány.
    Igen a megelőzés nagyon fontos de a leírtak alapján azt gondolom, hogy Ön mindent meg is tesz. Nehéz a mai világban eligazodni, hogy mi az egészséges és mi nem de nem lehetetlen. Javaslom, hogy kerülje a tejtermékek fogyasztását. Tanulmányok igazolják, hogy ezek a legnagyobb rizikófaktorai az ösztrogén pozitív mellráknak. Jó egészséget és hosszú boldog életet kívánok és őszintén köszönöm, hogy megtisztel a blog olvasásával.

    Kedvelés

Vélemény, hozzászólás?

