Kemo – Taxol

taxol

Eltelt az első Taxol-os hetem. Kiváncsisággal teli aggódással menten be hétfőn a kórházba. Kiváncsi voltam, vajon az új gyógyszert hogyan fogadja majd a szervezetem és emiatt kissé aggódtam is. Az orvosom és a nővérek már az utolsó AC kezelésnél biztosítottak arról, hogy a Taxol enyhébb mint az AC és az emberek nagy részénél nem okoz különösebb problémát, persze mindenki máshogy reagál mindenre így általánosítani nem lehet. Az AC-t az átlaghoz képest sokkal jobban viseltem, emiatt az orvosom bizakodó volt a Taxol-t illetően. Én pedig elkövettem azt a hibát, hogy teljes mértékben készpénznek vettem, hogy a Taxol-t meg sem fogom érezni. A legfőbb aggodalmam a Dexamethasone nevű szteroid tabletta volt, amit a kezelést megelőző este (!) kellett bevennem mega 20 mg dózisban. Csak összehasonlításképpen: az ACnél ugyanezt a szteroid tablettát kellett szednem napi 4 mg volt az adag 3 napig. Mint az a korábbi bejegyzéseimből kiderült a szteroidok pörgetik az embert, így az aggodalmam teljesen jogos volt a késő esti bevételt és az adagot illetően. Felkészültem arra, hogy hosszú és aktív éjszakám lesz amit az alváson kívül minden mással kell majd eltöltenem, így számbavettem hol kell még takarítani, mennyi a vasalni való stb. Legnagyobb meglepetésemre azonban végig aludtam az éjszakát 🙂 Apró örömök 😀

Na de mielőtt megosztom veletek taxolos élményeimet nézzük meg mi is ez a Taxol nevű kemoterápiás gyógyszer.

A Taxol “karrierje” 1962-ben kezdődött, amikor is a National Cancer Institute felhívást tett közzé, melynek célja az volt, hogy új rákgyógszerek fejlesztéséhez természetes alapanyagokat találjanak.  A felhívásra több ezer növényi mintát küldtek be, melyek között volt Arthur Barclay mintája is, a Taxus brevifolia (oregoni tiszafa) kérge, levele és áltermése. A tesztelés során a kéreg kivonata kiemelkedően hatásosnak bizonyult leukémiás sejtvonalakon. A hatásért  felelős molekula után kutatva a taxolt 1967-ben sikerült izolálni. Problémát okozott viszont, hogy elenyésző mennyiségű taxolt lehetett csak a fa kérgéből kivonni, valamint, hogy a taxolt is tartalmazó kéreg lefejtése után a fa elpusztult. A megcsappanó faállomány pedig erősen rontotta a gyógyszerré válási esélyeket. A fordulatot az hozta végül meg, hogy 1979-ben felfedezték a szer hatásmechanizmusát. 1980-ban jött az igazi áttörés, amikor is  az Európában honos közönséges tiszafa (T. baccata) egyik tartalomanyagának kémiai módosításával, félszintézissel sikerült előállítani a taxolt. Mivel a félszintézis alapanyaga a levélben található, a gyógyszergyártás során nem kellett kiirtani a fákat.  (forrás: http://www2.pharm.u-szeged.hu/phcogweb/Cikkek/CsF%202004.04.pdf)

A Taxol ma a legszélesebb körben alkalmazott kemoterápiás gyógyszer mellrákra és petefészek rákra. Én mikor megtudtam, hogy a Taxol teljesen növényi eredetű bevallom nagyon fel voltam dobva. Hatalmas híve vagyok a gyógynövényeknek és a természet gyógyító erejének és már a gondolat is, hogy egy növény fog engem meggyógyítani és nem egy laborban kifejlesztett kemikália, hatalmas erőt adott. Sajnos ennek a gyógyszernek is – mint a legtöbbnek – vannak mellékhatásai. Én azonban úgy gondoltam, hogy nem igazán leszek érintett mivel az AC után ez már “gyerekjáték” lesz. Nem az volt.

Mikor a kórházba értem azonnal vérvételre kellett mennem. A Taxol kezelések előtt is minden egyes alkalommal vérképet néznek. A vérképem ezúttal is tökéletes volt, minden érték a normális tartományon belül. A kemó-stratégiám ezúttal sem hagyott cserben 🙂 A kezelés szinte ugyanúgy zajlott mint az AC-nél: megkaptam az előkezeléseket intravénásan (antihisztaminok és szteroidok. Antihisztamin azért szükséges mivel a Taxol allergiás reakciót válthat ki amelynek egész komoly következményei lehetnek) Az előkezelések kb. egy órát vettek igénybe. Ezután következett maga a Taxol (Paclitaxel), amit ezúttal nem a nővérke adott be mellettem ülve, hanem egy gép segítségével volt intravénásan bekötve és beállítva, hogy a 60mg pontosan 1 óra alatt follyon le. Mielőtt a Taxolt ellindították, elmondták, hogy a heves allergiás reakciók miatt folyamatos megfigyelés alatt leszek. Az indulástól számított 10-15 perc múlva már jelentkezhetnek allergiás tünetek emiatt a következőkre kell számítani: heves szívdobogás, mellkasi nyomás érzés, légszomj, kipirosodás, rosszullét, hányinger. Ha bármi szokatlant érzek azonnal szólnom kell. Az egy óra alatt többször jöttek ellenőrizni, hogy jól vagyok e de szerencsére az egy óra eseménytelenül telt és én semmi szokatlant nem tapasztaltam illetve éreztem. A kezelés végén az orvosom felhívta a figyelmemet, hogy a Taxolnál az első két hét a kritkus, mivel a szervezetnek meg kell ismernie az új szert. Emiatt bármikor bármi történhet. Ha bármi problémám van, szokatlant érzek, fájdalmaim vannak vagy vészhelyzet van azonnal be kell menni a kórházba. Ezzel el is köszöntünk egymástól.

Teljesen jól éreztem magam, miután hazaértem még vagy 3 órát sétáltam a kutyával. Nyugodt voltam és jó hangulatú, örültem, hogy újabb fontos lépést tettem a gyógyulásom felé. A kezelés utáni nap is remekül telt, tele voltam energiával és semmiféle mellékhatást nem éreztem. Persze ez annak is betudható volt, hogy másnap még tartott a szteroidok hatása. A legjobban annak örültem, hogy egyáltalán nem volt hányingerem. Mintha sosem lett volna.

Aztán a kezelés utáni 3. napon kezdődött a “Taxol-Rock&Roll”: egész nap ágyban voltam, nem volt erőm felkelni. Energiaszint nulla. Fáradt voltam, minden percben leragadt a szemem. A bőröm, az izmaim sajogtak annyira, hogy az is fájt ha a ruha hozzáért. Étvágyam nem volt. Semmihez se volt kedvem. Igazából rossz kedvem volt és eléggé borúsan láttam mindent. Az egész nap így telt el és komolyan erőt kellett magamon venni, hogy a kutyámat kivigyem de mentem. Ismét jó döntés volt, a kedvem is jobb lett és erőre is kaptam a friss levegőtől. Aztán következő napon a helyzet annyiban rosszabbodott, hogy jöttek a Taxol szakirodalomban is gyakran említett csont és izületi fájdalmak. Minden porcikám fájt, véletlenszerűen hol itt hol ott hasított bele a fájdalom a csontjaimba. Alíg bírtam menni. Délelőtt feküdtem délutánra valamelyest jobb lett ekkor rávettem magam rövid sétákra. A 4. nap estéjére megjelent az ugyancsak szakirodalomban is gyakran említett végtagzsibbadás, ami olyan érzés mintha ezernyi tűvel szurkálnák erősen az adott testrészt. Az én esetemben ez úgy jelentkezett, hogy elmentem WC-re és mikor felálltam onnan nem tudtam a lábamra állni, mert derült égből jött a zsibbadás: a talpam alatt mintha ezer és ezer éles-hegyes tű lenne. Nem tudtam ráállni és az érzés nem múlt. Mivel csak az egyik lábamnál jelentkezett, a másikkal ugrálva jutottam el az ágyig. Jó 10 perc után kezdett csak múlni ez az érzés. Az 5. napra már annyira fájtak az izületeim, csontjaim, hogy bevettem egy fájdalomcsillapítót. Addigra már a hátam is beállt, a fejemet alíg tudtam fordítani. Bevallom eléggé el voltam keseredve. Nem számítottam ilyen kemény dolgokra. A fájdalomcsillapító szerencsére hamar hatott és a hátfájásom enyhült. Cserébe viszont borzasztó gyomorgörcsöm lett, ugyanis azt nem kalkuláltam bele, hogy szegény gyomrom a sok kezelés meg gyógszer miatt igencsak meg lett viselve. A gyömbértea ismét segített: a görcs egy negyed óra múlva szerencsére enyhült is. A gyomorfájás többször előjött a nap folyamán de elviselhető volt. A 6. napra jobban lettem, erőm visszatért, az izületi fájások csökkentek bár nem múltak el de a fáradtság megmaradt. A 7. napon teljesen jól voltam semmi panaszom nem volt.

Az első hét tehát nem volt egyszerű a Taxollal. Visszatekintve viszont még így is sokkal könyebb volt mint az ACnél. A stratégiám viszont az új helyzettel korrigálásra szorult: a Taxollal az első hét tapasztalatai alapján a legkomolyabb mellékhatás az izületi, csont és izomfájdalom valamint a neuropátiás tünetek. Ahhoz, hogy ezt a szervezetem jobban tudja kezelni meg kell támogatnom még több L-Glutaminnal. Azonnal cselekedtem is: az eddigi L-Glutamin 500 mg kapszulámat lecseréltem porra és az adagot napi 20 grammra emeltem. Jöhet a következő adag – holnap: Showtime!

 

Reklámok

One thought on “Kemo – Taxol

Vélemény, hozzászólás?

