2015 NOVEMBER

wicklow

A November csendesen és lábadozással telt. Szépen gyógyultak a műtéti hegek és semmilyen panaszom nem volt. Teljesen jól éreztem magam és pár nap után már otthonról dolgoztam. Jó volt visszatérni a munkához, és bár az irodába nem mehettem be amíg a sebek be nem gyógyultak köszönhetően az internetnek napi szinten beszéltem kollégákkal és a csapatommal is. Nehéz két hónapon voltam túl de megbékéltem a helyzettel és magammal is. Most meg hogy már túl voltam a műtéten, teljes optimizmussal tekintettem a jövőbe. Két hét elteltével kellett visszamennem controllra ahol a professzorral többek között meg kellett beszélni a kezelési tervet is. A műtéti szöveteket Amerikába küldték vizsgálatra aminek az eredménye kb egy hónap múlva volt várható, így mikor két hét elteltével találkoztam az orvossal még nem volt meg a részletes vizsgálati eredmény. Amit viszont biztosan tudott mondani az az, hogy sugárkezelésre mindenképpen szükség lesz. A sugárkezelést mellráknál akkor ajánlják, ha mell-megtartó műtétet végeztek és eltávolították ugyan a rákos csomókat de fennáll az esélye, hogy maradtak még rákos szövetek a területen ami annyira korai, hogy a vizsgálatok még nem mutatták ki. (Egy rákos csomó 5-8 évig fejlődik mire eléri az 1cmes nagyságot!) A sugárkezelésnél csak az érintett területet sugarazzák. Az én esetemben ez 7 héten keresztül tartó naponta történő kezelések lesznek. Hétvégék kivételével. Az első kezelés időpontját nem tudta még megmondani, mert meg kell várnunk az amerikai vizsgálat eredményét ahhoz, hogy megtudjuk az onkológus javasol e kemoterápiás kezelést vagy nem. Ha a kemó szükséges akkor a sugárkezelés csak a kemoterápiás kezelés után kezdhető el. Ebben maradtunk valamint abban, hogy átadja az “aktámat” a kórház radiológus professzorának aki keresni fog és előzetes időpont egyeztetés után találkoznom kell vele, hogy átbeszéljük a sugárkezelés minden csínját-bínját.

Így is lett. November végén kaptam is időpontot és találkoztam a sugárproffal. Egy vidám jóhumorú nagyon szimpatikus középkorú prof volt aki ráadásul nagy mestere a szakmájának. Teljesen érthetően magyarázott el mindent amit a sugárkezelésről tudnom kell. Jó egy órán keresztül voltam nála és teljeskörű információt kaptam tőle ahoz, hogy el tudjam dönteni vállalom e a kezelést. Mint minden kezelésnek ennek is vannak előnyei és persze hátrányai is. A legfőbb előnye, hogy 99%os bizonyossággal írt ki mindenféle rákos sejtet a sugarazott területen. A hátránya, hogy maga a sugárkezelés rákot okozhat. Ezen azért nevettem kicsit. Ő is. Viszont megosztott velem pár statisztikai adatot is ami szerint annak az esélye, hogy a sugárkezelés miatt leszek rákos kb 15-20 év  múlva statisztikailag kb 0.4 – 0.5%. További hátránya, hogy a területen lévő egészséges sejteket is megöli de mivel teljes mértani pontossággal van beállítva a gép és így a kezelendő terület is minimális egészséges sejt fog elpusztulni. Mellékhatásként a nagykönyvben a fáradtság, bőrirritáció valamint hányinger-hányás szerepel még. Persze ez egyénileg változó.

Mérlegeltem és döntöttem: nem akarok újabb rákos hullámvasutazást szóval jöjjenek a sugarak. Abban maradtunk a proffal, hogy a következő randim az onkológus proffal lesz és annak függvényében mit mond tudja majd megmondani mikor kell kezdenem a sugárkezelést. Ismét nagyon tanulságos beszélgetésen voltam túl és bevallom lenyűgöző volt az orvostudomány. Érdekes és logikus. Igen tudom, hogy ez hatalmas üzlet mint ahogy a gyógyszeripar is az, ennek kapcsán én is eléggé kritikusan és kétkedően állok a témához. Viszont eddig minden kritikus kérdésemre logikus és egyértelmű választ kaptam az orvosoktól és ez megalapozta a bizalmamat bennük. A sugárkezelést illetően nem voltak ellenérzéseim, félelmeim. Teljesen egyértelmű számomra, hogy igenis maradhatott ott rákos szövet ami olyan korai stádiumú, hogy még nem tudják észrevenni. Ezek időzített bombák és a sugárkezelés hatásos ellenük. Félelmetes volt számomra abba belegondolni, hogy a kivett csomó majd 2cmes volt és közel 10 éve fejlődött ott!!!! Félelmetes ha visszagondolok az elmúlt 10 évemre és arra, hogy halvány lilám nem volt róla mi folyik bennem…. Félelmetes abba belegondolni, hogy bárhol lehet ilyen időzített bomba az ember szervezetében. Félelmetes……

November egy csendes hónap volt. Gondolkodós. Az elmúlt két hónapban fenekestől felfordult az életem. Minden ami eddig fontos volt a mindennapi kis bosszúságok, örömök, az örökös várakozás valamire, a napi robot egy jövőbeni cél miatt tovaszállt. Nem számít már. Át kellett értékelnem a mindennapokat. Az égiek küldtek nekem egy STOP táblát. Nem tudok tovább száguldani. Meg kell állni. Most. Ha akarom ha nem. És el kell gondolkodni. Mert valami nem jó. Nagyon nem jó. De mi a jó? Mi NEKEM a jó? Mit ér a siker, a pénz, a jó munkahely ha nem vagy egészséges? Miért nem vesszük észre a mindennapokban, hogy mennyire szerencsések vagyunk hogy egészségesek vagyunk? Miért bosszankodunk a forgalomban és nyomjuk a dudát mert 10 percet késünk? Miért kockáztatjuk az egészségünket mikor rohanunk stresszelünk és megfelelünk erőn felül?Miért hisszük azt, hogy ez velünk nem történhet meg? Miért legyintünk és hagyjuk figyelmen kívül a testünk jelzéseit és gondoljuk azt, hogy majd elmúlik? És miért nem kérünk segítséget azonnal ha a nagy hangzavarban és rohanásban a szervezetünk már ordítva és észrevehetően jelzi hogy baj van??? Mert nincs időnk rá. Semmire nincs időnk. Magunkra sincs időnk. Száguldunk és nem állunk meg a STOP táblánál. Nem állunk meg a piros lámpánál sem. Nem érünk rá mert sietünk. Mindig hajtunk és sietünk valahova. Hajszoljuk a jövőt.  Kockáztatjuk az életünket.

De egyszer mindenki kap egy STOP táblát. Egy olyat amin nem lehet áthajtani. Ahol meg kell állni. Sokszor hosszú időre. Ahol türelmet kell tanulni. Ahol meg kell ismerni önmagunkat. Ahol meg kell tanulni értékelni az egészségünket. Azt amivel oly sokszor hazárdírozunk nap mint nap. Ahol meg kell tanulni értékelni a jelent. A November egy csendes hónap volt. Gondolkodós.

Reklámok

5 thoughts on “2015 NOVEMBER

Vélemény, hozzászólás?

